Jaka jest rola i zadania psychologa w przedszkolu?
Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja w grupie różnych umiejętności dzieci, szczególnie z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych. Podczas zajęć zorganizowanych, w czasie zabawy swobodnej, czy w sytuacjach naturalnych psycholog może zobaczyć:
- jak dzieci zachowują się w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi (np. czy są nieśmiałe, wycofane, a może przebojowe i odważne; czy przestrzegają normy
i zasady w grupie?); - czy potrafią wyrażać swoje emocje i jak sobie z nimi radzą (np. jak dziecko radzi sobie ze złością, lękiem ?);
- w jaki sposób dzieci się bawią; czy interesują się zabawą swoich rówieśników, podejmują z nimi wspólną zabawę itp.;
- jak dzieci radzą sobie podczas zajęć edukacyjnych ( np. obserwuje się umiejętność skupienia się i obdarzania uwagą, radzenia sobie z zadaniami spostrzeganymi przez dziecko jako trudniejsze, zabierania głosu na forum grupy, motywację i współpracę itp.).
Wspólnie z wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) psycholog omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności
i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.
Wraz z Dyrekcją, wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci.
Jak psycholog może wspierać dzieci w przedszkolu ?
Psycholog udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
wspieranie dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich emocji i radzeniem sobie z emocjami;
pomaganie dzieciom nieśmiałym i odczuwającym lęk, prezentującym zbyt niską samoocenę;
towarzyszenie dzieciom w przeżywanych trudnościach (także wynikających z trudnej sytuacji życiowej) i wspieranie ich w wyrażaniu emocji z nimi związanych;
wpieranie dzieci w nauce nowych umiejętności, które pozwolą im rozwinąć kompetencje emocjonalno-społeczne i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.